asger kudahl


about / selected work / omtalecv / contact



Væggen

Edison,Betty Nansen teatret 2023

“Glasvæggene mod verden er der heller ikke. De findes kun i Asger Kudahls spændende, fysiske lyddesign som lyden af en hård banken, når kvinden knalder sin pande ind i glasset. Det er i dette univers, hvor himmel og jord går i ét, at den karismatiske Christine Albeck Børge bevæger sig rundt med så stærk en udstråling, at synet af hende næsten blænder tilskueren.”
Information 13. februar 2023

“64 højtalere gør i øvrigt stykket til et lydværk i sin egen ret.”
Politiken 7. februar 2023





“Og så kan Asger Kudahls lydside og Christian Alkjærs lyssætning ikke fremhæves nok. Det hele spiller sammen i en fornem, intens teateroplevelse af levet liv, løftet op fra hverdagen og ud i det grænseløse rum.”
Frederiksborg Amts Avis 4. februar 2023

“Christine Albeck Børges bevægelser, mimik og udtryk får os til at mærke følelserne – og Asger Kudahls eminente lyddesign lader lydene fortælle os at det regner, at koen kælver, at hunden gør, og at skuddet falder.”
Sceneblog 4. februar 2023

“Disse højtalere og det lydbillede, der bliver tegnet af Asger Kudahl, er en kæmpe medspiller i forestillingen, og gør, at vi ikke behøver andet end Christine Albeck Børge på det nøgne gulv. Asger Albeck fortjener alt den ros, man kan kaste efter ham og lyddesignet.”
Kulturbunkeren 5. februar 2023

“Ved hver sektion hænger en højtaler, der sender forskellige baggrundslyde ud. Selvom skuespiller Christine Albeck Børge selv kan råbe rummet op, giver mikrofonen os flere nuancer; hvisken, lyden af åndedrættet eller ekkoet af hendes stemme, der forstærkes i ødemarken. Lyden kommer oppefra og ned til publikum, det er som om, vi selv befinder os i en boble, som om lyden er lukket inde med os”

Atlas 27. feb 2023




Museum for Fremtiden

Sort/Hvid 2022

"Asger Kudahl, hvis blændende, binaurale lydproduktion ledsager os hele vejen. Det er noget helt andet end hverdagens podcastlytning." 
kunsten.nu 15. juni 2022

"Jeg snupper den allermest lavbenede position - og justerer ellers hørebøfferne til Asger Kudahls fortættede lydunivers"
Information 2022









En fortælling om Blindhed

Aarhus Teater 2020

"Asger Kudahl's lyddesign er frygtindgydende i sig selv, i en høflig blanding af nydelig hvisken og de mest blodskummende forfærdeligheder fortalt af Aarhus Teaters klangfulde ensemble. ‘Binaural lyd’ kaldes denne retningsbestemte lydteknologi i mine ører."
Information 4 september 2020



Bagom lydsiden 








“Med “En fortælling om blindhed” står Lollike og hans hold for en fornyelse af den dramatiske udtryksform med skabelsen af et sublimt, sofistikeret værk, et middel til empati og et medie med et helt unikt erkendelsespotentiale”
I århundrede har kunstnere arbejdet på at skabe den ultimative billedlige indlevelse, oplevelsen af at lade sig opsluge og nedsynke i repræsentationen og glemme kunstværkets kunstighed. Men forestillingen her viser os, at virtuel reality-teknologier, tre-d og fire-d-biografer alligevel ikke kan hamle op med de billeder, hjernen selv kan fremmane.”
Kristeligt Dagblad 2. september 2020




Modtager af Reumert pris for årets særforestilling 2021





"Blændet af maskerne, og med lyddesigner Asger Kudahls binaurale lydunivers der smyger sig om dig som en kåbe af forræderisk nærhed, er du i EN FORTÆLLING OM BLINDHED indlagt i 75 minutter i en verden af afmagt."
"Forestillingen EN FORTÆLLING OM BLINDHED er med den eminente beherskelse af lyduniverset teknisk set det vildeste bedrag – og en overvældende grusom leg med vores sanser. Det er fremragende teater."
Sceneblog.dk 21. oktober 2020









Interview i P1 eftermiddag - bagom mit arbejde